Sporten míří s lyžemi do USA, Tempish boduje s kolečkovými bruslemi v Chile

09.02.2015 15:35
Jeden z největších veletrhů s vybavením pro sport, mnichovské ISPO, ukázal na čtyři desítky perspektivních českých firem.
Své místo na trhu brání značky jako Botas či Gala. Exportní uplatnění si slibuje řada mladých hlavně outdoorových značek.
Tuzemské značky často stěhují výrobu z Asie zpátky do Česka, při vývozu jim pak pomáhá i slabá koruna.
V patnácti obřích halách naplněných nejnovějšími modely lyží, sportovního oblečení a řadou dalšího sportovního náčiní se blýskaly hlavně velké globální značky. Atomic, Nike, GoPro a mnohé další. Hlavní cíl? Zaujmout obchodníky především pro příští zimní sezonu.
Čtyřdenní veletrh, který skončil v neděli v Mnichově, byl místem domlouvání nových obchodů. Řada zavedených značek brala akci jako příležitost být viděn mezi světovou elitou, jiné zkoušely, co jim podobná setkání mohou přinést.
Stánek slovinského výrobce lyží Elan mnohonásobně přesahoval rozměry českého Sportenu. Svou expozici novinek pro další sezonu měl Sporten jen pár metrů od Slovinců.
Česká značka lyží přitom stále jedná s hlavním akcionářem ztrátové a zadlužené firmy, tamním státem, o jeho privatizaci. Když to dobře dopadne, malý Sporten velký Elan spolkne. 
Loni Sporten vyrobil přes 110 tisíc párů lyží. Čtyři z pěti šly na export jako výrobky v licenci pro další značky. "Ve Spojených státech jsme našli nového distributora, od tamního trhu si hodně slibujeme. Tam budeme chtít hodně tlačit hlavně naši vlastní značku," konstatoval jeden ze zaměstnanců obchodního oddělení firmy Sporten. Na nové kolekci společnosti z Nového Města na Moravě je patrný modernější design lyží. Ale například pistolku z polepu dětského modelu museli právě kvůli Americe stáhnout.
Od zámoří si vylepšení tržeb slibuje i společnost Tempish. Výrobce bruslí, zejména těch kolečkových, se před časem úspěšně usadil v Chile. "Našli jsme tam poměrně zajímavý odbytový segment. Přímo pro Chile jsme začali vyrábět speciální kolečkové brusle na roller derby. To je součástí povinných osnov tělocviku dívek na tamních základních školách," popisuje exportní manažerka Hana Kráčmarová. I díky vývozu loni firma Tempish překročila tržby 100 milionů korun.
 

Půlkilové lyže

Na veletrhu se objevila také rodinná výrobna lyží Lusti. Za patnáct let existence se z původního zásobování závodním materiálem sebe a svých dětí stal celkem slušný byznys. "Loni jsme vyrobili přes 6 tisíc párů pod vlastní značkou a asi čtyřikrát tolik pro privátní značky," počítá jednatel Milan Luštinec. Lyže Lusti jsou stále více k vidění především na českých sjezdovkách. Jde většinou o závodní kousky.
Do ciziny se jednotlivé páry lyží dostávaly většinou tak, že si je zkusili kamarádi českých lyžařů, kteří na Lusti jezdili. A vzbudilo to zájem.
Zahraniční obchodní síť zatím Lusti vybudovánu nemá. "Asi to ani není nic, co bychom výhledově plánovali, ale chceme se tu ukázat, trošku vzbudit povědomí o značce," zamýšlí se Luštinec. Jedním z klenotů jeho značky je pouze 600 gramů vážící pár skialpinistických lyží. "Jsou z karbonu, mají jedinečné dřevěné jádro. Je to takový spíš průmyslový výrobek. Žádné zdobení, polepy. I ty by vážily gramy na víc. Super vyladěný závodní kousek. Dal nám práci," popsal Luštěnec vystavený skvost.
 
 

Češi se na gigantickém sportovním veletrhu neztratili

Tradiční značky Gala či Botas ukázaly na malém prostoru jen malý kousek své produkce, dá se říct to nejlepší. Firma Botas upozornila na své běžkařské boty, Gala vystavila volejbalové míče. Předseda představenstva a generální ředitel Galy si pochvaloval mimo jiné, že po letech spíše vyklízení pozic levnější asijské konkurenci se může firma trochu nadechnout: "Vyrábíme doma, nedovážíme vstupy. S levnou korunou se nám lépe pracuje s cenami při obchodech venku."
Nové kolekce nabídly na veletrhu také módní značky Bushman nebo Horsefeathers. Mezi čtyřmi desítkami českých firem bylo možné vidět svetry a čepice firmy Kama, pod štítkem Česká vesnice pak výrobce outdoorového oblečení jako Tilak nebo batohů a dalšího vybavení do přírody Boll.
 
Sportovní akci v Mnichově podpořila agentura Czech Trade - podobně jako před týdnem českou účast na norimberském veletrhu hraček. Firmám pomáhala s přípravami, prostřednictvím grantů spolufinancovala často statisícové náklady expozice.
 

Phelps, Tomba nebo Koukal

Jedním z obecných trendů veletrhu byla snaha značek přilákat ke svým stánkům slavné sportovce, kteří jsou s nimi více či méně spojeni. Hvězdný plavec Michael Phelps tak například u výrobce plavek Aquasphere představoval novou řadu plaveckého vybavení, které s inženýry americké firmy spoluvyvíjel. Alberto Tomba doprovázel módní přehlídku funkčního oblečení italské značky Mico.
Italský název má i značka Silvini. Stojí za ní ale manželé Neuwirthovi z Prahy. "Vyráběli jsme sportovní kolekce na běžky a kola pro obchodní řetězce, už nás to ale nebavilo. Zkusili jsme to sami. Vymysleli jsme vlastní značku a snažíme se budovat jí image," vysvětlil Dušan Neuwirth. Po boku má také slavného sportovce, který je na Silvini napojen. Běžec na lyžích Martin Koukal je reklamní tváří značky. Podobně jako Phelps, Tomba i další se pak spolupodílí na vývoji a vůbec i celém životě firmy. Třeba tak, že na veletrhu hovořil s těmi, kdo se u Silvini zastavili.
 

Zimní boty, sportovní obuv a značkové oblečení HI-TEC.

Snowboard, kiteboard, snowboardy a kity.

Agentura PPC MAX - SEO optimalizace a PPC reklama

Kvalitní snowboard shop!

Sportovní outlet, výprodej, slevy oblečení.

Wakeboard, snowboard a kiteboard.

Dovolená a ubytování Chorvatsko.