Svou značku Vagus do sportovních řetězců pouštět nechci, říká lyžař-podnikatel Bank

16.03.2016 14:10
Ondřej Bank ukončil před pár týdny aktivní lyžařskou kariéru. "Teď se budu naplno věnovat Vagusu," říká.
Firma vznikla jako únik od stereotypu sportovního života. Pilířem jejích tržeb jsou přilby ze Šumperka.
Bank byl sám ambasadorem své značky, nyní přemýšlí, komu tuto roli předat.
Teď, když nejlepší český lyžař Ondřej Bank ukončil svoji aktivní kariéru, vyšperkovanou řadou cenných umístění, ale sužovanou zraněními, přišel čas na byznys. O značce lyžařského vybavení a oblečení Vagus, která byla dosud Bankovým koníčkem, bude více slyšet.
Pětatřicetiletý, nyní už bývalý závodník začal před osmi lety s vlastními brýlemi, přilbami a postupně přidával další oblečení i doplňky. "Když jsem si v roce 2008 zlomil nohu v Kitzbühelu, měl jsem čas a byl jsem se podívat na veletrh ISPO v Mnichově. Poznal jsem tam pár lidí z oboru, s nimiž jsem si udělal brýle pro sebe. Asi deset kusů. Ty se líbily a kamarádi mě vyhecovali, ať jich udělám víc a zkusím je prodávat," popisuje Bank počátky svého, jak sám říká, útěku od stereotypního života sportovce.
 

Zkostnatělé značky

Připadalo mu, že móda kolem alpského lyžování je nuda. "Měl jsem kamarády z freestylu nebo snowboardisty. Jejich oblečení je zajímavější, ale mnohdy málo kvalitní. Tak jsem si řekl, že se to pokusím spojit," dodává Bank.
Zavedené značky zejména brýlí a přileb jako Uvex, Carrera a další podle něj neměly zapotřebí cokoliv inovovat. V lyžařském světě působí už desítky let, dělají stejné věci a do změn je nikdo netlačí. Díru na trhu tedy Bank našel.
Když začal do oboru víc pronikat, zjistil, že u jeho domovského Šumperku funguje firma, která vyrábí přilby pro velké zahraniční značky. Spojil se s ní a vyrobil první helmy, na nichž dnes převážná většina obratu Vagusu stojí.Speciální kevlarové kousky prodává Vagus, o který se kromě Banka starají další dva kolegové na plný úvazek, za 7000 korun. Počty zakoupených helem jdou ročně do stovek, u brýlí za ceny kolem 1500 korun do tisíců. Přesná obchodní čísla Bank sdělit nechce, tvrdí, že je vlastně nezná, doteď se o ně nezajímal. Ale začne. "Před olympiádou v Soči v roce 2014 mi to zachránilo přípravu na sezonu, protože jsem potřeboval peníze. Najít silného sponzora se mi tehdy nedařilo," vysvětluje Bank. A tak si vzal z firemního. Poslední tři roky je Vagus v zisku. A může si dovolit investovat.
"Dosud jsem byl víc tvář než ten, kdo byznys řídil. Teď už to nevnímám jako punk, ale vezmu to celé profesionálněji," tvrdí symbol mužského alpského lyžování v českém provedení. S rodinou tráví čas v podhůří Jeseníků, poslední týdny ale stále častěji míří do Prahy na různá jednání a schůzky. V nedávné době se stal patronem řady lyžařských akcí. Je tváří krkonošského lyžařského areálu Herlíkovice. O tomto víkendu má být jeho účast lákadlem pořadatelů World Criterium Masters ve Špindlerově Mlýně. A na něj mají přijít o víkendu i lidé další lyžařské akce S ČT sport na vrchol.
"Neumím říkat ne. Ale přemýšlím, jestli to škodí, prospívá nebo nějak ovlivňuje image Vagusu. Nikdy jsem neměl manažera, který by to ode mě filtroval. Je pravda, že to jsou často akce, kde mi nenabídnou ani cesťák. Do budoucna budu chtít, aby účasti na podobných akcích byly spojené víc s Vagusem než s Ondrou Bankem," uvažuje.
Z jeho slov se dá vycítit, že ideálním scénářem by bylo, kdyby výhledově nešlo o Bankův Vagus, ale prostě jen Vagus. I proto je jednou z cest dalšího rozvoje firmy snaha najít nové ambasadory. Už nějaký čas je jednou z takových osobností zlatá olympijská medailistka ze Soči, snowboardcrossařka Eva Samková. A Bank míří i dál. "Asi není problém sehnat lyžařské jméno z velkého světa, udělat to fakt velké. Olympijský vítěz ze sjezdu v Soči Rakušan Matthias Mayer je můj dlouholetý kamarád. Natáhl bych ho ale až za pár let. Až a jestli nebudeme garážovou firmou, kterou zatím jsme," říká Bank.
Začít chce u menších soust. "Budeme chtít oslovovat zajímavé lidi z našeho regionu. Nejen spojené s lyžováním. Bavíme se třeba s mistrem světa ve stavění soch z písku Jakubem Zimáčkem," upozorňuje.
 

Desítky nových obchodů

Dalším krokem v rozvoji značky by mělo být rozšíření prodejních míst. Zatím je dominantní vlastní e-shop. Dosavadních šest partnerských prodejen by se mělo do budoucna rozrůst na desítky.
"Ale musí to být takové místo, kde budou rádi, že tam jsme. V minulosti jsme už poznali, jak funguje obchod velkých sportovních řetězců, a u toho být nechceme. Naveze se prodejna na sezonu, obchodník nasadí 130procentní marži, pak tu věc zlevní. V takovém případě, aby to pro nás bylo zajímavé, by naše přilba musela stát 25 tisíc, a za tyto peníze si ji nikdo nekoupí," popisuje Bank svoji zkušenost s velkými obchodníky, jako jsou Sportisimo, Hervis, Intersport a další.
"Nás kupují lidé, kteří nás cíleně hledají, takže nám snad řetězce chybět nebudou," věří Bank.
 

Zimní boty, sportovní obuv a značkové oblečení HI-TEC.

Snowboard, kiteboard, snowboardy a kity.

Agentura PPC MAX - SEO optimalizace a PPC reklama

Kvalitní snowboard shop!

Sportovní outlet, výprodej, slevy oblečení.

Wakeboard, snowboard a kiteboard.

Dovolená a ubytování Chorvatsko.